Praktyki

1. Od czego zacząć?

Pierwszym krokiem może być polubienie nas na Facebook’u, gdzie na bieżąco umieszczamy informacje na temat rekrutacji i pozostałych ofertach praktyk, a także o spotkaniach informacyjnych dla zainteresowanych wyjazdem. Gdy już taka informacja się pojawi zalecamy przyjście i zapoznanie się z warunkami jakie obowiązują oraz wszystkimi wstępnymi formalnościami. Z reguły macie dużo pytań i dlatego przyjście na spotkanie ma pomóc Wam rozwiać wszelkie wątpliwości. Organizowane jest ono na przełomie października i listopada. Omawiane na nim są wszystkie najważniejsze sprawy związane z wyjazdem.

 

2. Jak wybrać ofertę?

Na poniższym skanie możecie obejrzeć przykładową ofertę z jakimi będziecie mieli do czynienia wybierając Waszą wymarzoną ofertę. Ale tutaj pojawia się pytanie:  Jak wybrać właściwą na którą będę mógł/mogła aplikować? Na wzorze kolejno ponumerowane zostały poszczególne składowe oferty.

jak dobrać ofertę1 – Informacje o pracodawcy.

2 – Informacje o miejscu pracy i możliwościach dojazdu oraz czas pracy w ciągu tygodnia.

3 – Wymagania

Tutaj potrzebne będą dodatkowe słowa wyjaśnienia. Faculty – kierunki czy grupy kierunków, z których student może ubiegać się o nominację. Specialization– konkretne kierunki i specjalizacje, które są najbardziej pożądane.

4 – Study level

Etap, na którym jest student. Jeżeli przykładowo zaznaczone jest „End”, oznacza to że student powinien posiadać już odpowiedni zasób wiedzy i doświadczenie oraz być na etapie etapie studów magisterskich.

5 – Language requirement for training

Student aplikując na praktykę powinien posiadać odpowiednie kwalifikacje językowe. Zdarza się, że na ofertach wymagają więcej niż jednego języka, np. poza angielskim wymagany też jest niemiecki czy inny język. Należy wtedy zwrócić uwagę czy występuje łącznik „or” czy „and” jest to bardzo istotne. Obok języków podawane są wymagane poziomy znajomości, jakiej wymagać będzie pracodawca od kandydata.

6 – Other requirements

Inne wymagania niesprecyzowane wcześniej.

7 – Kind of work

Opis praktyki, należy się dobrze z nim zapoznać czy zarys proponowanej praktyki Tobie odpowiada i czy wiesz z czym dana praktyka będzie się wiązać, jakie zadania będą na niej wykonywane i czy będziesz w stanie im podołać lub czy masz odpowiednią wiedzę na dany temat.

8 – Categories

Tutaj zamieszczone są działy, w jakich praktyka będzie się odbywać. 99% praktyk odbywa się w dwóch obszarach, toteż pozostałych dwóch nie będziemy omawiać.

R&D – Praca badawcza  – jednostka naukowo-badawcza Professional – Praca w firmie

9 – Number of weeks offered

Najważniejsze pole! Wypłata i terminy w jakich student może odbyć praktykę oraz długość praktyki na jaką może aplikować. Zwróćcie szczególną uwagę czy będziecie mogli aplikować na daną praktykę w podanych ramach czasowych oraz na ilość tygodni. Zdarza się, że pracodawca wymaga by aplikować na pełne miesiące, czasami podczas wakacji są okresy urlopowe, takie informacje również będą uwzględnione na ofercie i trzeba dokładnie się zastanowić czy podane dane pasują do osobistego terminarza. W sprawie wynagrodzenia, kwoty podawane są w systemie tygodniowym lub miesięcznym, także też trzeba oszacować ile pieniędzy będzie się nam należeć za obrany czas praktyki.

10 – Estimated cost of lodgings/living

Ściśle wiąże się z 9. Szacowane koszta życia (wraz z kosztami wynajmu mieszkania). W zależności od firmy i kraju koszta są różne. Tutaj trzeba uważać podczas wyboru, żeby koszta nie przewyższały wynagrodzenia, chyba że miejsce praktyki, czy sama praktyka jest dla Ciebie na tyle atrakcyjna, że nie będziesz liczyć się z kosztami. ;) Również w tym polu podawane są koszta akademika, stancji czy mieszkania w którym dane Ci będzie mieszkać podczas praktyki. Zdarza się tak jak w przykładowej ofercie, że zakwaterowanie jest darmowe, ale z reguły trzeba za nie płacić.

11 – Informacje w jakiej formie należy przesłać aplikację

Niektóre kraje wymagają dokumentów w wersji papierowej (hard copy), innym wystarczy wersja elektroniczna. Zawsze sprawdź ile hard copies potrzebujesz wysłać, aby aplikacja była przyjęta!

 

3. Mam ofertę – co dalej?

Kiedy otrzymasz ofertę jesteś na etapie kompletowania niezbędnych dokumentów do swojej aplikacji. Im wcześniej się za to zabierzesz i szybciej skończysz, tym szybciej może dojść do otrzymania akceptacji przez studenta.

 

4. Problemy z dokumentami? Pomożemy.

Jeżeli pojawią się jakiekolwiek wątpliwości czy czegoś nie będziesz pewien/pewna, pisz do Lokalnego Koordynatora Wymiany, lub przyjdź do biura w godzinach dyżurów. Zawsze z chęcią odpowiemy i pomożemy rozwiązać wszelkie problemy, które pojawiły się podczas kompletowania czy wypełniania dokumentów.

 

5. Mam ofertę, ale nie jestem w stanie wyjechać. Co robić?

Jeżeli taka sytuacja zaistnieje to niezwłocznie skontaktuj się z Lokalnym Koordynatorem Wymiany w celu poinformowania o niemożności odbycia praktyki, którą otrzymało się na rozdaniu ofert praktyk lub na którą uprzednio otrzymało się akceptację.

 

6. Zaakceptowano mnie. Najważniejsze rzeczy przed wyjazdem.

Jeżeli otrzymasz akceptację to nie pozostaje nam nic innego jak złożyć Ci gratulacje i życzyć niezapomnianych wrażeń! ;D Możesz pakować się, kupować bilety i sprawdzić co trzeba koniecznie wziąć ze sobą lub skontaktować się z ludźmi, którzy już odbyli praktyki wcześniej w danym miejscu i są w stanie podzielić się z Tobą swoim cennym doświadczeniem ;) Zawsze możesz też odwiedzić dział Wspomnienia z praktyk, w których to byli praktykanci opisują swoje przeżycia i doświadczenia.

 

7. Jak poprawnie wypełnić dokumenty.

Student Nominated (SN)

1. Imię i nazwisko – piszemy bez polskich znaków.
2. Imiona – wpisujemy wszystkie, które widnieją w naszym paszporcie, czy dowodzie. 3. Numer telefonu – kierunkowy do Polski +48.
4. E-mail – najlepiej wpisać profesjonalny, taki z imieniem i nazwiskiem. 5. Uniwersytet, kierunek studiów – po angielsku (poprawną nazwę można znaleźć na stronach
wydziałowych, uczelni, w dziekanacie, syllabusie, itp. – nie tłumaczymi sami). 6. Poprawnie przepisany Reference number.
7. Nie tłumaczymy adresu na język angielski- adres piszemy w formie polskiej, ale nie stosujemy polskich znaków.
8. Passport – issued at- tu wpisujemy organ wydający dokument, nie miejsce wydania. 9. Uzupełniamy wszystkie dane, adres może się powtórzyć, tak samo nr telefonu, choć warto
podać numer swojego bliskiego mieszkającego w Polsce- w razie nieprzewidzianych wypadków.
10. Marital status: single/married. 11. Total years required liczymy do 3,5 (inż.) lub 5 (mgr).
12. Are you medically fit? Do you wish to preapre technical report? – Pytania zamknięte, odpowiadamy yes/no.
13. Desired period – wybrany termin praktyki. Musi zawierać się w okresie podanym przez pracodawcę na ofercie praktyki. Liczba tygodni także.
14. Estetyka dokumentu – czcionki, podpis. 15. Odpowiedni format daty: (dd/month/yyyy) – miesiąc pełnym wyrazem, ponieważ w innych
krajach są różne formaty daty. 16. For official use only – nie wypełniamy tej rubryki.

CV, List motywacyjny (Cover Letter- CL)

1. Nie używamy polskich znaków.
2. Pamiętajcie o podpisach, najlepiej wklejać je do dokumentów, które zyskują na czytelności i zmniejszają swój rozmiar.
3. W języku angielskim nie stosuje się wcięć akapitowych, akapity oddzielamy odstępem (pusty wers).
4. Jeżeli znacie adresata (np. nazwisko opiekuna praktyki wpisanego w ofercie) – wpiszcie go, a nie używajcie ogólnego Dear Sir/ Madame.
5. Nie zapominajcie o swoich danych osobowych, list motywacyjny musi zachować formę tekstu formalnego.
6. Jeżeli piszecie TO WHOM IT MAY CONCERN- nie używajcie już Dear Sir/ Madame. 7. Pamiętajcie o odpowiedniej formie, teksty powinny być w równych kolumnach,
wyjustowane, napisane jedną czcionką, zwróćcie uwagę na wiszące spójniki – nie zapominajcie o używaniu twardej spacji.
8. Jeżeli używacie punktorów, to polecamy myślniki albo kropki, radzimy nie punktować gwiazdkami, chmurkami itd. – to sprawia, że dokumenty są mniej profesjonalne.
tel.: +48 22 408 42 54 fax: +48 22 408 42 53 NIP: 701-00-27-381 REGON: 140496053 Stowarzyszenie IAESTE Polska
ul. Waryńskiego 6/41, 00-631 Warszawa Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. www.iaeste.pl

List of Subjects (LoS)

1. Wypisujemy wszystkie przedmioty od początku studiów,
2. Warto rozmieścić przedmioty w dwóch kolumnach, aby zaoszczędzić miejsce i zyskać na czytelności.

Transcript of Records (ToR)

Prosimy o druk z dziekanatu lub wypisujemy sami i potwierdzamy w dziekanacie (pieczątka
i podpis), po czym skanujemy i dołączamy do aplikacji.

Referencje

1. Zadbajcie, żeby były jak najbardziej profesjonalne.
2. „Złe” referencje: w całości napisane ręcznie, bez pieczątki, podpis osoby, która je wystawia – nieczytelny, brak informacji kim jest ta osoba i jej tytułu.
3. Dobre referencje: wydrukowane, najlepiej na papierze firmowym instutucji/firmy, która je wystawia, pieczątka, informacja + tytuł osoby wystawiającej, jej czytelny podpis.

Wszystkie dokumenty

1. Jednolite czcionki.
2. Estetyka. 3. Czytelność skanów (najlepiej skanować w rozdzielczości 100-150).
4. Wielokrotne sprawdzenie przed wysłaniem. 5. Odpowiednia kolejność dokumentów, nazwa pliku, format i jego waga.
6. Podpisy skanowane – należy zadbać, by tło fragmentu z podpisem nie różniło się od białego tła kartki.

Oświadczenie dla IAESTE Polska

1. Wypełnij wszystkie pola dokładnie.
2. Przeczytaj, co podpisujesz. Pamiętajcie, aby przeczytać dokładnie całą ofertę i ewentualne załączniki, które dostaliście.
Sprawdźcie, czy pracodawca nie wymaga dodatkowych dokumentów, takich jak: zdjęcie, skan paszportu, a także, czy nie określił innej kolejności dokumentów w aplikacji.

8. FAQ

  • Czy potrzebuję paszportu aby wyjechać do krajów Unii Europejskiej?

Nie, wystarczy dowód osobisty, ale pod warunkiem, że kraj ten znajduje się w strefie Schengen.

  • Do jakiego kraju można wyjechać?

IAESTE zrzesza około 85 krajów na całym świecie. W zależności od roku i wymiany oferujemy studentom skrajnie różne kierunki wyjazdów.

  • Jakiego typu są to praktyki?

Praktyki zawodowe, płatne.

  • Jak długo trwają praktyki i w jakim okresie można je odbywać?

Praktyki z reguły wakacyjne, ale też coraz częściej pojawiają się praktyki w przeciągu roku akademickiego. Czas ich trwania to średnio 6-8 tygodni, ale bywają dłuższe.

  • Jakie są koszta aplikacji na praktykę?

W zależności od kraju, stawki są następujące:

lp Uwagi
770 zł  Australia, Austria, Irlandia, Kanada, Szwajcaria, Wielka Brytania, USA
550 zł Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Holandia, Hong-Kong, Islandia, Japonia, Luksemburg, Nowa Zelandia, Norwegia, Szwecja, Włochy
450 zł  Cypr, Grecja, Hiszpania, Korea Płd., Malta, Niemcy, Portugalia
390 zł  Argentyna, Bośnia i Hercegowina, Brazylia, Chiny, Chorwacja, Czarnogóra, Czechy, Ekwador, Estonia, Indie, Kolumbia, Macedonia, Makao, Meksyk, Serbia, Słowacja, Słowenia, Węgry, Rumunia, Litwa, Bułgaria, Ukraina , Tajlandia, Tunezja, Turcja, Zjednoczone Emiraty Arabskie
250 zł  Armenia, Białoruś, Botswana, Egipt, Filipiny, Gruzja, Ghana, Gwinea, Indonezja, Irak, Iran, Izrael, Jordania, Kazachstan, Kenia, Liban, Liberia, Łotwa, Mongolia, Nigeria, Oman, Pakistan, Panama, Peru, RPA, Rosja, Sierra Leone, Sri Lanka, Syria, Tadżykistan, Tanzania, Urugwaj, Uzbekistan, Wietnam.

 

  • Czy IAESTE pośredniczy w procesie wizowym i innych formalnościach?

IAESTE nie pośredniczy w żadnych formalnościach wizowych czy paszportowych.

  • Czy certyfikat zdobyty podczas toku studiów wystarczy? Czy muszę podchodzić do egzaminu językowego organizowanego przez IAESTE?

Można zdać egzamin w Studium Języków Obcych lub przedstawić certyfikat. Akceptujemy certyfikaty: FCE – zwolnienie z egzaminu z oceną: C – 4, B – 4.5, A – 5 CAE, CPE, TELC C1 – zwolnienie z egzaminu z oceną 5 TELC B2 – zwolnienie z egzaminu z oceną: Grade 4 – 4, Grade 3 – 4,5, Grade 2 i 1 – 5